11.20.2010

Vinter tävlingar

Idag var vi och tävla i Lohja(Lojo tror jag) Vi sku vakna ren 5 på morgonen. Vi kom iväg till stallet i tid. Vädret var inte riktigt det bästa eftersom det var iskallt och snöade.
När vi efter 3 timmar sen vi hade vaknat var framme i Laakspohjan Kartano gick jag banan och efter det gick jag och värma upp. Jag startade först i min klass(80cm). Shandy var jätte fin på banan och vi fick en felfri bana. Plötsligt fråga speakern mej om jag kunde komma till domarhörnet för de hadde en överraskning. Jag trodde genast att jag hadde gjort något fel men de gav en rosett till mej för att jag var den första som tävla på deras första tävlingar :) I 80cm blev jag 6 :)
Efter att ha väntat före prisutdelningen i kylan var man smått i is men nu överlevde man det också. Efter det gick jag banan till 90cm sen gick jag och värma upp.
Shandy var fin den banan också och vi blev första inte placerande (som är den mest irriterande platsen som finns)

11.17.2010

Första gången efter en lång tid

Har nu fått börja rida Shandy normalt igen efter hennes knäskada. Jag fick redan rida henne för ca. 1 månad sen. Den månaden har gått snabbt och mest till att träna. Vi har varit på ett par hopplektioner och en dressyr lektion.
Idag var det första tävlingen på 5månader. Vi hoppade bara 80cm fast det sku ha varit roligt att hoppa 90cm också. Men bättre att ta lungt i början än att hennes knä går sönder på nytt.(vilket det inte borde göra) Som alltid startade vi först i vår klass och gjorde en felfri bana fast Shandy kändes som om hon sku kunna sprängas vilken sekund som helst men som tur gjorde hon inte det. Vi höll vår förstaplats enda till klassens slut alltså VANN VI :) Det är det bästa sättet att göra en är comeback med att visa att man kan ennu och att det alltid lönar sej att försöka igen vad som än händer!

10.15.2010

Comeback

Äntligen har Shandy blivit i skick igen. Igentligen var hon redan det för 4 veckor sedan men det tog sin tid att få börja rida normalt igen. Jag har nu fått rida i 2 dagar ordentligt och hon har varit ivrig som bara vad. Fast hon har faktiskt varit bättre änn vad ja sku ha trott efter att ha haft ca 3månader ledigt. Nästa vecka ska vi testa på att hoppa och då kommer hon säkert att vara jätte ivrig =)

8.05.2010

Vild ponny

Eftersom Shandy för det mesta bara går i hagen nu och i mellanåt lite ut och gå så har hon allt annat änn vila sitt ben i hagen. När man kommer till stalle på morgonen titta hon på en som om hon sku vara sprick färdig att gå. När hon sen har ätit upp sin mat,kommit ut, rullat sej och druckit far hon oftast iväg i bocksprång i full galopp ut på bete. Så istället för att vara lugn som hon borde vara är hon värsta vild ponnyn!

7.19.2010

så här sku det inte gå!

Jag har inte berätta på en tid vad som har hänt så jag börjar från början av månaden då vi var i Lahtis med Shandy på HHPC(Hevohullu Powercup) final. I dressyren fick 60.6% och blev placerade som 9. Nästa dag var det hoppning. Då gick uppvärmningsklassen helt ok och vi fick en felfri banaoch en rosett men det fick alla felfria. Sen var det tur för klassen som igentligen gällde. I den vägra Shandy på ett hinder och så fick vi ett tidfel så vi fick 5 felpoäng tillsammans. Vi var endå snabbast av alla med 5 felpoäng. Efter det åkte vår familj till vår holme för en vecka och då fick våra kompisar sköta hästarna och de var mest i terrängen. När vi kom hem börja hon halta så vi måste åka till kliniken med henne. Där sa dom att hon måst skritta i 6veckor. Så där sluta vår tävlingssäsong för det här året. =(

6.19.2010

Tästä kesä voi alkaa...



Just nu är det kanske inte så somrigt men det kommer endå helt sommar fiilis till mej när vi flyttar hästarna till landet.Vi har nu varit här i nästan en vecka men före det hann vi åka på ett par tävlingar. Tävlingarna var i Messilä och jag hoppa som vanligt 80&90cm. Ponnyn var fin och vi kom igen båda banorna felfritt fast det fanns i 90cm en mur som verka ganska spännande. I 90cm placerade vi oss som 10 och i 80cm 11 utan placering. I början av nästa vecka åkte vi då hit till lande och här har vi nu börja vår "semester". Shandy har som sällskaps ponny en liten shettis som har rymmt åtminstone ren 4 ggr.
Men mer om livet här kommer senare =)